Hvordan finne Micro-Influencers

      Kommentarer er skrudd av for Hvordan finne Micro-Influencers

Forrige fredag var jeg igjen invitert til å holde foredrag og workshop i Fredrikstad. Takket være at jeg ble kjent med Maricor som driver Instagramkontoen Reisekonsulent. Det er nå andre gangen jeg har fått muligheten til å treffe reiselivsstudenter fra Fredrikstad Fagakademi. Årets ReisetreFfa hadde tema Digital Markedsføring. ReisetreFfa er et årlig treff som reiseliv studenter fra PATA Norway Chapter arangerte på Quality Hotel Fredrikstad. I tillegg til studentene kom det også noen andre bedrifter.

Det var veldig hyggelig å få gode og konstruktive tilbakemeldinger på epost fra de i dag. God start på uken å høre at jeg hadde fått et snitt på 5 hvorav 6 er høyest i evalureringskjema 🙂

Foto: Fredrikstad FagAkademi

Siden tema jeg snakket om er høyaktuelt i disse dager, deler jeg litt om hvordan du kan bruke bloggere / Micro Influencere som markedsføringskanal. Jeg sier litt, for det er et stort potensiale for de som ønsker å bruke dette i sin markedsføringskanal. Det er også en del å sette seg inn i om det er ønskelig å bruke mindre bloggere for å fremme sine tjenester og produkter. Det er mye å sette seg inn i, så her er en kortversjon fra meg.

Foto: Fredrikstad FagAkademi

Foto: Fredrikstad FagAkademi

Når en bedrift bruker en blogger i markedsføringssammenheng kalles bloggerne gjerne også Influencers eller påvirkere som det heter på Norsk.

Hvordan finner du f.eks drømmeferien?

Innovative reiselivsmarkedsførere omkring i verden forstår i økende grad verdien av gode og unike historiefortellinger, noe som har ført til at de legger de tradisjonelle salgstriksene bak seg. Et bilde på Instagram, en video på YouYube, en bloggpost fra noen som har vært der før deg og delt sine opplevelser og erfaringer. Folk kjøper av folk. Et troverdig og godt innhold vil alltid virke positivt for din bedrift.

Foto: Siri Berntsen – Byvandring i finværet som var i Fredrikstad denne dagen. Her vil jeg tilbake!

Hva er Micro Influencer?

Micro Influencere er rett og slett mindre bloggere. Det er bloggere som ikke ligger øverst på topplistene. Når en bedrift velger mindre bloggere vil det bety at bedriften målretter og spisser innholdet og markedsføringen sin mer spesifikt mot potensielle kunder i sin målgruppe.

Micro Influencere er en flott måte å få ut sine produkter eller tjenester på gjennom flere kanaler. Det er viktig med smart valg av bloggere, da det kan løfte bedriften din. I tillegg er det veldig viktig å vite målgruppen til de ulike bloggerne.

Hva er målet med å bruke en Micro Influencer?

Er det synlighet, merkevarebygging, trafikk inn til dine nettsider, delinger, likes eller engasjement i form av kommentarer? Målsettingen bør du finne aller først. Da blir det enklere å gjøre riktig valg i forbindelse med markedsføring av din bedrift. Hvilken verdi vil det ha å få andre til å skrive om din bedrift?

Hvordan ønsker du å bruke en Micro Influencer?

  • Vil du at bloggeren(e) skal skrive ett eller flere blogginnlegg?
  • Er det mer aktuelt å bruke en YouTuber?
  • Hvordan ønsker du at det skal være?
  • Hva ønsker du å vise frem til bloggerens målgruppe og hva vil det bety for den som leser innlegget?
  • Hvordan kan du få frem dine produkter og tjenester best mulig?
  • Skal det lages en video?
  • Holder det med gode bilder og tekst?
  • Har du spesielle ønsker til tekst. Skal du gjøre en kampanje andre steder samtidig?

Ikke alltid størst er best

Selv om bloggeren ligger øverst på topplisten er det ikke sikkert det er verdt å investere i denne bloggeren. F.eks bloggeren har målgruppe i alder 12-18 år. Da er det utfordrende å få konverteringen du er ute etter om din målgruppe er i alder 30-50 år.

Vær varsom

  • Undersøk litt om bloggeren, for å sikrestille at samarbeidet mest sannsynlig ikke vil skade merkevaren din.
  • Google bloggeren og se at profil og innhold er noe din bedrift kan stå inne for, og få gjerne med noen vilkår i kontrakten.
  • Hvem er målgruppen deres?
  • Hvor mange følgere og likes har de?
  • Hvilken trafikk har de til nettsiden? Dette er viktig informasjon slik at du enklere kan vise til konvertering og ønsket resultat. Micro Influencere har mindre følgere enn toppbloggere, men målgruppen kan være mer riktig for din bedrift. I tillegg kan det være fornuftig å spre investeringen over et større antall bloggere. Flere snakker om deg og flere i den riktige målgruppen kan bli bevisst på hva du og din bedrift tilbyr.

Hvordan finne Micro Influencers

  • Se om noen av dine venner og følgere på sosiale medier har en blogg eller profil på Facebook/Instagram  som passer din bedrift.
  • Se etter relevante bloggere på Blogglisten.no (ikke de som ligger øverst på lista, det er toppbloggerne)
  • Del på LinkedIn, Facebook og nettsiden at du ønsker å komme i kontakt med relevante Micro Influencere. (se etter blogg grupper på Facebook)
  • Søk etter relevante #Hashtags for å finne bloggere og Instagram kontoer.
  • Kontakt byråer som f.eks: United Influencers, Mikz,  Peersway, The Influencer,, Inzpire.me

Takk for at du leste!

Følg meg gjerne på Facebook

 

Comments

comments