Avisoppslaget ingen leste

      Kommentarer er skrudd av for Avisoppslaget ingen leste

Det har vært flere diskusjoner i media og på nett hvordan avisene kan tjene penger på innholdet de publiserer. De siste årene har avisene nedbemannet pga færre og færre kjøper papiravisen. Jeg kan ikke huske sist jeg så noen las i en papiravis, meg selv inkludert. Nyhetene og sakene blir lest på digitale medier i dag. Gjerne gjennom poster som dukker opp i nyhetsfeeden på Facebook.

Utfordringene har stått i kø for mediehusene de siste årene. Journalistene har måttet forlate avisen, omskoleres eller finne annet å gjøre. Jeg har snakket med mange journalister siste årene og faktisk oppfordret de til å ta kontakt med bedrifter. Inbound marketing er i vinden som aldri før. Tenk deg kvaliteten på det bedriftene gir ut av kunnskap og informasjon om det hadde blitt skrevet og publisert av fagfolk (les journalister/skribenter).

Hvorfor skor nettavisene seg på clickbait saker?

Hva er formålet med å få trafikk inn til avisen, når leseren blir misfornøyd å forlater nettsiden. Når overskriften lokket leseren inn på misvisende grunnlag. Eller når folk ikke har tid eller orker å lese artikkelen for de tror de vet hva saken handler om pga «overskriften sier jo alt». Eksempel; Alle som kommenterer under avisene sine poster på Facebook, halvparten engasjerer seg stort uten å ha lest saken, men kun overskriften. Overskriften som er misvisende, men som gir et helt vannvittig engasjement! Som igjen gir større synlighet pga Facebook sine algoritmer er satt opp slik at kommentarer = større sjanse for virtuell synlighet. Hvor mange irriterer seg over overskrifter som «Du tror det ikke, før du leser det»? Til og med Facebook og Google ser seg nå lei av slike klikk her for å se hva som skjedde overskrifter.

Avisoppslaget ingen leste

15302280_1614863638820194_294660318_o

Indre Akershus blad og Romerikes blad skrev en sak om Christina Svalestad som er Daglig leder på Frogner Lunsjbar. Hun var invitert til å fortelle sin suksesshistorie på Sørum næringsforums- årskonferanse. De hadde fokus på små og mellomstore bedrifter, og Christina skulle dele sin grûnderhistorie om hvor bra og utfordrende reisen var fra idè til i dag. Hun har tross utfordringer med byggeaktivitet i nærmiljøet, gjort stor suksess. Overskriften som skulle få oppmerksomhet, til at leserne klikket seg inn til saken på Romerikes blad, ble vinklet meget negativt for den lille Lunsjbaren på Frogner. Dagene og ukene som fulgte ble ekstra krevende da gjestene var bekymret over stedets utvikling. De som KUN hadde lest overskriften, var villedet til å tro at Lunsjbaren stod i fare for å legges ned, noe som absolutt ikke var tilfelle. Sannheten som du kunne lese i artikkelen er at Christina har gjort en kjempejobb og har allerede store planer om å gjøre Frogner Lunsjbar større. Å være gründer er ikke en 9-16 jobb, dagene og ukene etter oppslagene som fulgte var fulle av spørsmål. Folk i nærmiljøet var engasjerte og ønsket svar på situasjonen rundt Lunsjbaren. De som aldri har vært der, eller de som ikke har lest saken har mest sannsynlig dannet sin egen mening.

Det var flere som kjøpte tilgangen til avisen på nett, men som i ettertid var misfornøyde, da de følte saken villedet de. Er det slike medier vi ønsker i dag?

siriberntsen fordise ny 4 mars

Denne uken startet med at jeg ble intervju i Tønsberg blad! Saken er lagt bak avisen sin betalingsmur og derfor kun tilgjengelig for de som betaler for et abonnement. Nå abonnerer jeg i 2 mnd på Tønsberg blad, men har også tilgang til Romerikes blad. Så du kan jo teste linken om du allerede er abonnement.

Jeg vil bestemme selv, ta egne valg. Jeg betaler gledelig en pris pr artikkel som jeg ønsker å lese. Jeg ønsker ikke å bli lurt til å klikke meg inn på en artikkel som ikke handler om det overskriften sier. Jeg ønsker god journalistikk, godt innhold og gode saker fra inn og utland. Jeg ønsker ikke falske nyheter, jeg vil ha ekte og gode artikler som jeg kan reflektere over. Jeg likte veldig godt hvordan saken jeg ble intervjuet i Tønsberg blad ble skrevet av Tone Finsrud. Bare så synd at ingen leste avisoppslaget. Siden artikkelen ligger bak en betalingsmur har jeg prøvd å finne svar på hva som er lov å dele av artikkelen, vet du? Her er et lite utdrag fra tirsdagens artikkel i Tønsberg Blad:

Ungdom truet til å sende intime bilder: – Snakk med barna deres.

Ved et par tilfeller har Tønsberg-elever opplevd å bli truet til å sende intime bilder av seg selv, som etterpå er spredd på nett. Enkelte episoder er så omfattende at det kan stå voksne bak. Kommunaldirektør Pål Thalmann ber foreldre snakke med barna sine.

Det kan Siri Berntsen skrive under på. Hun holder foredrag og kurs om digitale og sosiale medier, og tilbyr rådgivning i nettvett, personvern og markedsføring.

Hennes råd til foreldre er å vise interesse for det barna holder på med på nett, i stedet for å heve pekefingeren. Les hele uttalelsen min HER.

Hva synes du om måten media lokker lesere på?

(Tusen takk til Christina Svalestad som stilte opp med innspill og inspirasjon til dette innlegget.)

Comments

comments