Er du bevisst på egen handling?

      Kommentarer er skrudd av for Er du bevisst på egen handling?

De store mediehusene gjør det, avisene gjør det, kjendisene gjør det, politikerne gjør det, bloggerne gjør det, LIKER DU og DELER du det?

De siste dagene har statusen til den personlige Facebook profilen til skuespiller Kristoffer Joner sin post gått viralt. Mer enn noe man tidligere i Norge har sett og med et budskap, engasjement og deltakelse sosiale medier bransjen har sett maken til. Samtlige aviser/mediehus har kastet seg på saken, det er skrevet artikler etter artikler, kommentarfeltene flommer over av engasjerte personer som skriver sine meninger både her og der. Det er så mange saker om denne saken nå at innhold, faktaopplysninger og troverdighet for mange har mistet interesse og fokus.

Virtuell spredning

Det er mange som jakter etter en virtuell spredning av sine poster på f.eks Facebook. I disse dager er det vanskeligere å slå igjennom enn for ett par år siden. Mange tenker kreativt, nye ideer på hvordan bruke Facebook blir testet ut. Markedsføring handler om å teste. A/B testing, hvilken kampanje gikk best, analysering, hva gir størst ROI, hva vil vi oppnå, merkevarebygging, listebygging, salg osv.

Eksempel:

På Facebook er det stadig vekk «GIVEAWAY» der du kan vinne en bil! Alt du trenger å gjøre er å like, kommentere og DELE konkurransen. Over 26 000 nordmenn kastet seg på da «Tesla» skulle gi bort en splitter NY bil. Noen dager tidligere var det en nyhetssak om at Tesla skulle slutte med å tilby kundene sine gratis strøm. Min første tanke da jeg så den falske siden «Tesla» sin Facebook konkurranse var at det var rart at de da heller ikke ga bort strøm til sine kunder…. Altså det jeg vil frem til er…

HA KILDEKRITIKK!

Ta et Google søk, sjekk hvor mange følgere en Facebookside har, les kommentarene for å se etter varsler fra andre som forstår at dette er en falsk side. Tenk deg om ett par ganger, hvor sannsynlig er det at nettopp du vinner en bil gjennom en Facebook konkurranse?

Personlig profil VS bedriftsprofil

Personlig profil – Venner og familie følger deg. Dette er en privat profil, hvor mange kan tro at du er deres venn, selv om de har lagt til ukjente f.eks kjendiser.

Bedriftsprofil – Offentlig side. Alt som skrives på veggen er offentlig og synlig for ALLE. Bedriftsiden gir statistikker og informasjon, pixler kan installleres slik at følgerne kan få enda mer spesifikke annonser som gir større ROI for bedriften,  Kundeservice til kunder og følgere.

Facebook

Facebook ble etablert i 2004, men kom for alvor i gang i Norge i 2007. «I gamle dager» postet man personlige statuser og gjerne personlige meldinger direkte på venners Facebookvegg. Etter at årene har gått har det vært aktiv jobbing for å få bedriftene til å begynne å bruke Facebook. Det å få frem verdien av å være på Facebook for en bedrift, er noe jeg har jobbet med i flere år.

Bedriftene postet Facebook innlegg (i tide og utide), engasjement skaptes og i mange år var det gratis synlighet for bedriftene. Tidene er stadig i forandring og Facebook endres etter bruksmønsteret vi har, hele tiden. Til glede for noen og frustrasjon for andre.

Facebook har retningslinjer som alle bedrifter skal holde seg oppdaterte på. Det mest spurte spørsmålene jeg leser om er Facebook sine retningslinjer, når det gjelder konkurranser. Grunnen til at konkurranser på Facebook har blitt så populært og ikke minst utfordrende for noen er den effektive måten man kan skaffe seg leads og flere følgere til Facebooksiden på.

Facebook sine konkurranseregler:

Det er IKKE lov å ha en konkurranse der man må DELE for å være med, det er heller ikke lov å tagge andre for å bli med i konkurransen. Det er lov å be om en likes og kommentar.

Noen av grunnene til at disse reglene gjelder er at de blir oppfattet som støy og spam når Facebook veggen oversvømmes av Facebook konkurranser. Utfordringene har igjen vært at Facebook har mistet medlemmer. De ønsker at ALLE skal være en del av Facbook sitt nettsamfunn. Derfor kan bedriften som har DEL og TAGG konkurranser større sannsynlighet for å bli rapportert inn til Facebook for brudd på retningslinjene.

Redaktør for eget mediehus

Pga sikkerhet og ikke minst retningslinjene til Facebook så anbefaler jeg alltid bedriftside på Facebook. Både for grûndere, kjendiser, offentlige personer, bloggere, bedrifter. Den personlige profilen holdes privat i de formene du ønsker og som er i tråd med lover og regler..

Jeg mener at alle i dag er sitt eget mediehus – og er ansvarlig for hva som blir lagt ut på de sosiale plattformene de er aktive på. Hva skal du poste, hvor skal du legge det ut (Facebook, LinkedIn, Instagram o.l.) Hvorfor skal du poste det? Hvilken verdi har det du poster for deg? Hvilken verdi har det for mottaker.

Hva sier retningslinjene til Facebook?

Jeg har vært på jakt etter informasjon rundt det med Facebook sine retningslinjer når en bedrift får frem budskapet sitt ved å gå via en personlig Facebook profil. Jeg finner ikke informasjonen, men ut ifra andre retningslinjer Facebook har så tolker jeg det dit hen at Facebook ikke ønsker en slik form for markedsføring via personlige profiler, da sjansen da er større for å miste medlemmer i nettsamfunnet.

Jeg har mine tvil på at det hadde blitt et like stort engasjement på samme Facebookposten om vedkommende hadde opprettet en Facebook bedriftside og likevel skrevet akkurat samme teksten som den som ble lagt ut på den private profilen. Grunnen til at jeg tviler er at når det kommer fra en personlig/privat profil blir det mer ekte og følelsen i form av at dette var første status til vedkommende, som igjen er en kjent person i Norge med personlig profil som gjør det enklere å få budskapet til å gå viralt.

Noe av det jeg liker best med Facebook er når noe ekte går viralt. Enten om det er fra en bedrift eller om det er fra en personlig Facebook side. Jeg ønsker ikke å bli lurt, jeg ønsker ikke å tvile på hvor budskapet kommer fra og hva som vil dukke opp i nyhetsfeeden min fremover. Skal alle ha en mulighet til å bli såkalte influencere (påvirkere, slik vi kjenner fra bloggerne). Er det slutten på det nettsamfunnet vi til nå har likt med Facebook?

Selger jeg barna mine på nett?

Er det slik at det nå er ok å legge ut bilder av barna våre for å fremme produkter på egne personlige Facebookside? Alle liker jo barn, barna gir mange likes og kommentarer som igjen gir synlighet. Har du noen gang stilt deg spørsmålet; Gjør jeg dette for å få en bedre selvfølelse? Selger jeg barn eller produkter? Skal alt vi gjør være et ledd i markedsføring av en tjeneste, produkt, merkevare, personlig merkevarebygging?

Det er tydelig at det finnes mange voksne som ikke forstår hvem som ser hva de selv poster på egne Facebooksider. Mange aner heller ikke hvordan digital informasjon fra hver og enkelt av oss samles inn og hva vi godtar i vilkårene til apper og tjenester som f.eks Facebook. For meg er antall venner på Facebook ett tall, mer enn at jeg klarer å forstå antall mennesker det faktisk er som følger hverdagen min på sosiale medier.

Tror du helt ærlig at barna forstår rekkevidden av et bilde du poster på din personlige Facebook profil?

  • Hadde du ropt alle dine Facebookstatuser høyt for 247 mennesker på toget?
  • Hadde du ropt alle dine Facebookstatuser høyt for 687 mennesker på et auditorium?
  • Hadde du holdt en presentasjon fra julaften for dine 623 venner på en scene?
  • Hadde du ropt alle dine Facebookstatuser høyt for 5000 mennesker?

 

siriberntsen forside mars selfie

Les innlegget – Jeg er mamma, og tror barna snart kan mer om nettbruk enn oss voksne

Som mamma kjenner jeg veldig på den digitale hverdagen vi lever i på godt og vondt. Noen poster alt av informasjon på Facebook. Noen ganger postes det etter min mening litt for mye, Er det ingen filter tar jeg meg i å tenke. Eller er det mangel på kunnskap når andre foreldre f.eks poster bilder av syke barn, sladder eller til og med informasjon om andres barn på nett? Jeg kjenner til at flere ungdommer jeg kjenner er flaue over noen av oss voksne, de sier at det virker som vi har glemt all sunn fornuft. Kanskje det er på tide å ta fornuften tilbake?!!

Er du bevisst på egen handling?

Tenker du igjennom hvorfor du kommenterer en sak før du trykker publiser, på din egen Facebookside, i en Facebook gruppe, i kommentarfeltet til en nettavis? Har du bilde av deg som profilbilde, eller har du bilde av bare barna eller hele familien? Legger du ved kort informasjon om hvorfor du deler noe før du deler det? Kan det ha påvirkning for at du tenker gjennom en gang ekstra før du trykker like, deler, kommenterer? Tror du at ett par setninger om hvorfor du deler en artikkel kan ha betydning for andres handling, engasjement, dialog, kunnskap og repost/deling?

Er det greit at mediehusene har tommel opp eller sinnafjes på idrettsfolk, bare for å skape engasjement og synlighet for sin side?

Er det greit at mediehusene, markedsførere, rådgivere og sosiale medier eksperter bruker makten sin til å påvirke andre rundt seg på en måte som jeg spesielt den siste tiden synes er i grenseland for hva som er greit?

Er du bevisst på egen handling?

siriberntsen cafe tekst 550

Ønsker du hjelp med å få riktig trafikk inn til nettsiden?
Se mer om kurset jeg holder 7 desember.
  • Trenger du hjelp med å slette noe du angrer på å ha postet anbefaler jeg deg å kontakte Slettmeg.no

 

 

Comments

comments