Utfordringen akseptert

      Kommentarer er skrudd av for Utfordringen akseptert

Utfordringen akseptert har det blitt postet på Facebook de siste dagene.

Mange har som meg gått igjennom gamle fotoalbum på jakt etter ungdomsbilder for å dele bilde til sine Facebookvenner de siste dagene.

Å du hildrande du…

Minner, gamle minner, gode minner, mindre bra minner… Fortid…fortiden min for 17 år siden. Mange morsomme kommentarer fra venner og kjente. Jeg satt lenge og mimret, det var jo så lenge siden jeg sist hadde bladd i disse fotoalbumene.

14202649_1784649605080270_4102007337884523894_n

 

#Mediedekning

«😊Du likte bildet 😬 Her er spillet. Du skal nå legge ut eit bilde av deg fra ungdommen. Og skrive «utfordring akseptert » . Og hvis noen liker bildet Send ham eller henne denne teksten.»

Det har blitt skrevet flere artikler om denne «trenden». Noen påstår at det er Facebook som har startet det de kaller en form for kjedebrev, pga de ønsker mer engasjerte brukere. Det gikk også rykter om at Kreftforeningen stod bak, noe de selv har avkreftet. Det går ofte slike rykter. Hvorfor er det så vanskelig å være kildekritisk?

Det Facebook har gjort, er å få meg og flere til å blåse bort støv av gamle fotoalbum som ingen har bladd i, på årevis. Facebook hjalp oss med å rote frem gamle minner. Minner som ikke skulle vært glemt, minner som var fortrengt, minner som ripper opp i fortiden, minner man håndterer annerledes nå enn før.

Hallo?!

Facebook gjør jo dette hele tiden! Gir oss minner, lar oss dele minner. Det er ën av mange grunner til at Facebook og andre sosiale medier har blitt så populært.

På godt og vondt.

Du visste vell allerede at Facebook, Google, apper og lignende som har en kobling mot internett samler inn informasjon om meg og deg? Vi spores ved hjelp av cookies og aktiviteten vi gjør på internett, hvor vi går, hvor bildene vi tar er tatt, hvilke venner vi har og hvilke felles interesser vi har. Alle disse sporene kan og vil bli brukt mot oss på en eller annen måte.

Akkurat nå bruker bedrifter denne utfordringen for det det er verdt. Bedriftene samler likes, kommentarer og delinger på sine poster på Facebook, så de igjen kan annonsere enda mer spesifikk mot deg og dine venner. De har installert en Facebook piksel, som hjelper de å annonsere mer riktig for deg og meg. Som digital rådgiver digger jeg at store tradisjonelle bedrifter hiver seg på i løpet av ett par dager, kontra før i tiden hvor all markedsføring var planlagt minst 6 måneder tidligere. Nå handler det om å være smart, bruke mediene smart og ofte raskere enn før, mye raskere.

siriberntsen forside mars selfie

Bli redaktør!

Mitt tips er at du må bli redaktør for egen «avis»!
Bli redaktør over egne kanaler på digitale og sosiale medier, DU BESTEMMER.
Hva ønsker DU å dele, hvorfor og hvordan skal du eller skal du ikke dele livet ditt og det som skjer med venner, kjente og eller fremmede på internett.

Bruk noen minutter på å finne ut hvordan du ønsker å være på internett og hva som er viktig for DEG!
Ha det gøy, men på en smart måte 🙂

Tar du utfordringen?

 

siriberntsen logo str

Comments

comments